tirsdag 10. august 2010

Hvordan få en perfekt kakebunn?!?

Tenkte jeg skulle dele det her inne... Da jeg gikk på baker og konditor for 12-13 år siden lærte jeg bl.a hvordan en perfekt sukkerbrød-bunn lages.
Denne oppskriften passer til en 24 form, eller til en slik bamseform kake.

4 egg
175 gram sukker
1 sp lunkent vann
125 gram hvetemel
30 gram potetmel
1 ts bakepulver

-Begynn med å temperere eggene i varmt vann.. Det beste er om alle ingrediensene har omtrent samme temp.
-Sett ovnen på 190 grader
-Sukker og egg piskes på full kraft i kjøkkenmaskin. (selv har jeg Kenwood som jeg ikke kunne vært uten)
-Når massen er blitt stiv settes maskinen ned på halv kraft, og vannet tilsettes. Videre kan maskinen gå i 10-12 min. Dette vil gjøre massen seig og fin.
-OBS! Stopp aldri maskinen for så å sette den igang igjen. Da vil den piske lufte ut av massen istede.
-Mens maskinen går kan du gjøre klar form (smøres, og med evt bakepapir i bunn), måle opp og blande resten av det tørre, og finne frem sikt og slikkepott!
-Når massen er ferdig siktes det tørre i, og vi rører det godt sammen med en slikkepott. (ikke tell til 20 runder eller slike rare ting.. ;) ) Rør til alt er blandet!
-Hell røren i form og sett den midt i ovnen i ca 25 min. (Bruk gjerne en strikkepinn for å sjekke at den er ferdig.)
-Mens kaken er i ovnen, kan du gjøre klart et underlag i tre, f eks et skjærebrett. Dette drysser du mel over.
-Når kaken er ferdig, tar du den ut og vender den opp ned på treunderlaget, og lar den kjøle ned slik. Dette vil gjøre kaken helt jevn og fin, og den synker ikke ned i midten.
-Pass på når kaken står i ovnen at du ikke smeller med ovnsdøren, da kaken kan falle sammen.

Da tror jeg at jeg fikk alt med. Håper dette kan komme til nytte. Jeg har hvertfall aldri hatt en misslykket kakebunn med denne oppskriften. OG det er bare til å spørre om det skulle dukke opp spørsmål.. ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar